Vitamín C patří mezi nejznámější vitamíny a také nejznámější potravinové doplnky, který užíváme např. v době chřipkových onemocněních. Podle lékařských výzkumů se nedostatek ve větší či menší míře projevuje zpravidla u každého člověka,  který žije ve městě ve znečištěném prostředí.  
Vitamín C (kyselina L-askorbová, u nás např. známý Celaskon) si nemůžeme sami v organismu vytvářet  a jsme tak zcela závislí na jeho příjmu potravou. Je pro nás důležitý z mnoha důvodů, např. :

1. závisí na něm tvorba kolagenu v cévách a kloubech (podporuje jejich stabilitu a funkci),
2. aktivně se podílí na obraně proti infekci,
3. působí proti ateroskleroze,
4. podílí se na boji proti nádorovému bujení,
5. má vliv na snižování krevního tlaku a cholesterolu v krvi,
6. chrání buňky před následky stresu (nejvíc vitamínu C je obsaženo v mozku a v nadledvinkách), 7. pomáhá při detoxikaci organismu (odstraňování toxinů z těla),
8. je významný antioxidant (působí proti volným radikálům aj. škodlivým látkám),
9. pomáhá regenerovat kůži a sliznice
a určitě bychom našli i mnohé další funkce, proč je pro náš organismus vitamín C důležitý

Denní doporučená dávka je 60 - 100 mg vitamínu C, ale při infekcích, poraněních, v době růstu, v těhotenství a při kojení, a ve starším věku se tato potřeba zvyšuje. K předávkování nedochází,  přebytečný vitamín C se vylučuje ledvinami, přesto se tzv. megadávky (tj. přes 1000 mg denně) nedoporučují nejen z důvodu neefektivnosti, ale některé výzkumy potvrdily i vztah velkých dávek vitamínu C ke vzniku kamenů, zejm. ledvinových. 

Nejvýhodnější pro organimus je příjem vitamínu C v přírodních zdrojích (jahody, šípky, papriky, zelená petržel, citrusy, aj.), neboť současně s ním působí i různé minerály, enzymy, další antioxidanty atd. Pokud je z nejrůznějších důvodů příjem "céčka" nedostatečný, je doba sáhnout po potravinových doplňcích. Na výběr jsou výrobky z přírodních zdrojů (např. z třešně acerola), výrobky s delší dobou účinky, v kombinaci s dalšími antioxidanty, ve formě šumivých nebo cucavých tablet atd. 

A jak poznám, že mám pravděpodobně nedostatek vitamínu C a kdy je potřeba jej více dodávat?

Pokud: jsem kuřák, trpím zvýšenou krvácivostí (dásně, modřiny), špatně a pomalu se hojí rány, mám cukrovku nebo jiné metabolické onemocnění, mám problémy s klouby, jsem nastávající nebo kojící maminka, nejím ovoce a/nebo zeleninu v syrovém stavu.  


 
Přečteno: 1725
Novinky

Poslední víkend pro ženy v tomto roce se bude konat v termínu 4. - 6. listopadu 2011 v Kralupech nad Vltavou. Budeme sportovat (novinka - trampolínky!), pozvala jsem kinezioložku (vztahové záležitosti, hubnutí atp.), a kdo bude mít zájem, může si nechat změřit tělo (celotělový analyzátor), vyzkoušet novou španělskou antioxidační kosmetiku.

Celý článek...
Anketa
Určující pro mou postavu je:
 

Sdružení řidičůCDVZ.cz , Systémy řízení , Pro řidiče