Vitamín C patří mezi nejznámější vitamíny a také nejznámější potravinové doplnky, který užíváme např. v době chřipkových onemocněních. Podle lékařských výzkumů se nedostatek ve větší či menší míře projevuje zpravidla u každého člověka,  který žije ve městě ve znečištěném prostředí.  
Vitamín C (kyselina L-askorbová, u nás např. známý Celaskon) si nemůžeme sami v organismu vytvářet  a jsme tak zcela závislí na jeho příjmu potravou. Je pro nás důležitý z mnoha důvodů, např. :

1. závisí na něm tvorba kolagenu v cévách a kloubech (podporuje jejich stabilitu a funkci),
2. aktivně se podílí na obraně proti infekci,
3. působí proti ateroskleroze,
4. podílí se na boji proti nádorovému bujení,
5. má vliv na snižování krevního tlaku a cholesterolu v krvi,
6. chrání buňky před následky stresu (nejvíc vitamínu C je obsaženo v mozku a v nadledvinkách), 7. pomáhá při detoxikaci organismu (odstraňování toxinů z těla),
8. je významný antioxidant (působí proti volným radikálům aj. škodlivým látkám),
9. pomáhá regenerovat kůži a sliznice
a určitě bychom našli i mnohé další funkce, proč je pro náš organismus vitamín C důležitý

Denní doporučená dávka je 60 - 100 mg vitamínu C, ale při infekcích, poraněních, v době růstu, v těhotenství a při kojení, a ve starším věku se tato potřeba zvyšuje. K předávkování nedochází,  přebytečný vitamín C se vylučuje ledvinami, přesto se tzv. megadávky (tj. přes 1000 mg denně) nedoporučují nejen z důvodu neefektivnosti, ale některé výzkumy potvrdily i vztah velkých dávek vitamínu C ke vzniku kamenů, zejm. ledvinových. 

Nejvýhodnější pro organimus je příjem vitamínu C v přírodních zdrojích (jahody, šípky, papriky, zelená petržel, citrusy, aj.), neboť současně s ním působí i různé minerály, enzymy, další antioxidanty atd. Pokud je z nejrůznějších důvodů příjem "céčka" nedostatečný, je doba sáhnout po potravinových doplňcích. Na výběr jsou výrobky z přírodních zdrojů (např. z třešně acerola), výrobky s delší dobou účinky, v kombinaci s dalšími antioxidanty, ve formě šumivých nebo cucavých tablet atd. 

A jak poznám, že mám pravděpodobně nedostatek vitamínu C a kdy je potřeba jej více dodávat?

Pokud: jsem kuřák, trpím zvýšenou krvácivostí (dásně, modřiny), špatně a pomalu se hojí rány, mám cukrovku nebo jiné metabolické onemocnění, mám problémy s klouby, jsem nastávající nebo kojící maminka, nejím ovoce a/nebo zeleninu v syrovém stavu.  


 
Přečteno: 1796
Novinky

Rádi bychom vás pozvali na přednášku Vztahy nás učí a pomáhají chápat, která se koná ve středu 19. října 2011 od 17 hodin ve Finclubu, Krakovská 10, Praha 1. Přednášet bude paní Marie Nestěrová, která se zabývá mimo jiné psychologií, kineziologií a metodou One Brain. Přijďte a možná najdete sami sebe. Vstup zdarma, rezervace na klub@zhubneme.cz .

Anketa
Určující pro mou postavu je:
 

Sdružení řidičůCDVZ.cz , Systémy řízení , Pro řidiče